lördag, 6 juni, 2020

Månadens andakt: En bön som behagar Gud

Månadens andakt: En bön som behagar Gud

maj 1, 2020 Publicerad av Kommentarer inaktiverade för Månadens andakt: En bön som behagar Gud

Text: Claes Leverström, präst EFS Askersund

1 Kung 3:5-14

9 Ge din tjänare ett lyhört sinne, så att jag kan skipa rätt åt ditt folk och skilja mellan gott och ont. Vem skulle annars kunna döma över ditt väldiga folk?« 10 Denna bön behagade Herren, det gladde honom att Salomo bad om detta.

Den 17 maj är det enligt kyrkoåret den söndag som kallas för bönsöndagen. I bibeln får vi massor med förslag på hur vi kan och hur vi ska be. Vi kan läsa i Psaltaren om människors böner i alla möjliga situationer, allt från situationer av jublande glädje till situationer av trångmål och hot om livet. Vi får också instruktioner i Nya testamentet där Jesus lär oss den bön som varit viktigast för oss kristna: Vår Fader. Men det är inget av de exemplen jag ska ta fram nu, utan jag tänkte vända mig till den gammaltestamentliga läsningen där vi i bönsöndagens text i den tredje årgången får möta kung Salomo.

Gud möter Salomo i en dröm och säger att han får be om vad han vill, och att Gud ska ge det till honom. Salomo skulle ha kunnat bett om precis vad som helst och fått det. Vilket löfte är inte det?

Jag ställer frågan till mig själv, vad jag hade bett om ifall jag fått be om vad som helst. Troligen hade jag bett om en säker ekonomi, att mina nära får ha det bra eller att jag skulle kunna få göra någon intressant resa. Antingen något av detta eller något annat som gynnat mitt egenintresse. Men när Salomo får den här frågan så är det inte det som han ber om. Han börjar med att tacka Gud för allt gott som Han gjort mot hans far David, och visar Gud att han förstår att det är på grund av allt det goda som Han gjort mot David, och nu i sin tur mot Salomo som är anledningen till att han sitter på tronen. Salomo hade kunnat be om mer makt och inflytande, eller större landområden att regera över. Men istället vänder han sig i ödmjukhet till Herren, och ber honom om hjälp. Det som Salomo ber om när han får välja precis vad som helst är att be om att han ska få ett lyhört sinne så att han kan hjälpa sitt folk att skilja mellan gott och ont.  Och det är den här bönen som jag har fastnat för: “Ge din tjänare ett lyhört sinne“. För det står nämligen också att “Denna bön behagade Herren”.

Lyhördhet behöver jag mer av i mitt liv. Jag behöver stanna upp och lyssna in. Jag behöver lyhördhet inför det Gud vill säga. För det är när jag stannar upp en stund som jag kan höra det som han säger till mig i den stilla susningen. Jag behöver också lyhördhet inför andra människor. Jag precis som alla andra har en tendens att sätta upp en yta. Men i lyssnandet finns möjligheten att ta sig förbi ytan, och se människors djup. Kanske behöver jag ibland hålla tyst där jag gärna lägger in ett gott råd.

Gud, hjälp mig vara lyhörd. Att inte vara rädd för tystnaden i möten med andra. Ge mig lyssnandets gåva och modet att ställa rätt frågor. Tack Gud, för att du hör mig.

Bibeltexter ur Bibel 2000 © Svenska Bibelsällskapet



%d bloggare gillar detta: