lördag, 6 juni, 2020

EFS Mittsveriges årsmöte blir digitalt!

maj 12, 2020 Publicerad av Kommentarer inaktiverade för EFS Mittsveriges årsmöte blir digitalt!

EFS Mittsveriges styrelse har på grund av det rådande läget beslutat att EFS Mittsveriges årsmöte måste genomföras helt digitalt. Ett digitalt årsmöte fungerar bäst med ett lite annorlunda upplägg och tidsschema än ett traditionellt årsmöte. EFS Mittsveriges digitala årsmöte 2020 kommer därför att pågå 6-13 juni

Information om detta har gått ut till distriktets föreningar och enskilda medlemmar.

Vid frågor: kontakta organisationssekreterare Tea Gustavsson på tel: 073-856 94 30 eller e-post: tea.gustavsson@efs.nu.

Hur går ett digitalt årsmöte till?
Under ett digitalt årsmöte kan flera ärenden på dagordningen pågå samtidigt, vilket är den stora skillnaden mot ett traditionellt årsmöte, där ett ärende behandlas i taget. Presentationer och underlag för beslut ges i form av dokument eller inspelade videopresentationer. All interaktion mellan presidium, ombud och deltagare sker skriftligt i systemet VoteIT. Alla ombud och deltagare kan se allt som skrivs och föreslås, men ingen kan se eller höra någon annan i VoteIT.

VIKTIGA DATUM

4 maj – 24 maj Anmälan av ombud och deltagare
Anmälan av deltagande för ombud och enskilda medlemmar i EFS Mittsverige som önskar deltaga. Sen anmälan kan inte accepteras. Anmälan sker till e-post: tea.gustavsson@efs.nu

25 maj kl. 09.00 – 5 juni kl. 20.00 Årsmötesskola för alla deltagare i årsmötet
Alla anmälda ombud och deltagare får en inbjudan till VoteIT via e-post. Ett separat mejl med instruktioner för inloggning och årsmötesskolan skickas också ut senast den 25 maj. Alla deltagare måste logga in i VoteIT och genomgå en kort årsmötesskola för att lära sig systemet under denna period. Detta för att alla ska kunna använda systemet innan årsmötet drar igång. Det finns möjlighet till teknisk support via distriktsexpeditionen för alla under denna period, var inte rädd för att utnyttja den!

Teknisk support: 08-441 85 20 eller skicka e-post till tea.gustavsson@efs.nu och oskar.eriksson@efsmittsverige.org

Under denna tid ska man också ta del av all information i varje ärende. Det finns möjlighet att ställa frågor och diskutera ärendet.

6 juni kl 10.00 – 15.00
Årsmötet öppnar och vissa omröstningar kommer att ske denna dag. Det gäller val av mötesfunktionärer och andra beslut som är nödvändiga för att årsmötet ska kunna sätta igång. Tidsåtgång för röstandet är 5-10 minuter. De deltagare som inte har rösträtt kan inte interagera i ärenden där en omröstning pågår, så det är viktigt att gå in för att göra detta i förväg.

Alla övriga ärenden är öppna fram till den 12 juni.

12 juni kl. 18.00
Denna tid stänger alla kvarvarande ärenden möjligheten att lämna förslag, diskutera och ställa frågor.

13 juni kl. 10.00 – 15.00
Omröstningar sker i alla kvarvarande ärenden. Kl. 15.00 när årsmötet har avslutats har vi en avslutande samling i direktsändning över webben som alla är välkomna att delta i.

Anders Englund
Ordförande EFS Mittsverige

Mia Ström
Distriktsföreståndare EFS Mittsverige