söndag, 29 november, 2020

Månadens andakt – Vem vänder du dig till?

Månadens andakt – Vem vänder du dig till?

september 1, 2020 Publicerad av Kommentarer inaktiverade för Månadens andakt – Vem vänder du dig till?

Text: Olof Schelin, koordinator Salt Mittsverige

Låt oss aldrig glömma att Gud är med oss genom allt, sitt namn till ära.

”Herren är min Herde, mig skall intet fattas.
Han låter mig vila på gröna ängar,
Han för mig till vatten där jag finner ro.
Han vederkvicker min själ,
han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull”
Psalm 23:1–3

Psalm 23 är säkerligen en av de mesta lästa psalmerna och som många kan finna tröst, vila, glädje, hopp och framtidstro medan man läser just denna psalm. Hela psalmen belyser att Herren är en god Herde som är med oss i livets alla omständigheter, så även idag.

Hösten väntar på att få visa sig i all sin prakt med naturens alla vackra färger som gestaltas. Skola, jobb, aktiviteter, ja hela maskineriet börja som sakta men säkert komma igång igen, men inte för alla tyvärr.

Covid-19’s närvaro år 2020 har gjort att i dag går en del till jobbet, andra har mist sina jobb. Somliga av oss mår bra, medan andra är sjuka eller har anhöriga som är påverkade av Covid-19. En del av oss går in i denna höst med inställningen och förhoppningen om positiv förändring och att ”det löser sig”. För andra av oss kan höstens stundande närvaro innebära uppgivenhet, rädsla, sorg och fruktan för ”hur allt kommer att bli?”.

Det finns ett turkiskt talesätt som lyder:

”Det är inte vart du är på väg som är det viktigaste,
utan vem du går med på vägen.”

Jesus är med oss i livets alla omständigheter, Han vill vara där för dig och mig. Han är den gode Herden som vill leda oss in i vilan ”på gröna ängar”, där du och jag kan få ro. Hans ord lyder för oss:

”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.” Matt 11:28

Gud är oss inte fjärran vare sig du känner igen dig eller inte i något av det jag skrivit. Jesus Guds son blev människa, och levde bland oss människor. Han fick lida och sedan dö på korset för vår synd och syndens konsekvens, likt ett oskyldigt lamm som förts fram för slakt. Genom tron/tilliten/förtröstan på Jesus är vägen öppen till Gud vår Fader och vi får vara Guds barn.

Men också i Jesus ser vi Gud som faktiskt delar vårt lidande, som kan relatera till oss och visar att han är med oss i livets alla omständigheter. Jesus är den gode herden som vill leda dig och mig på rätta vägar för sitt namns skull, han är den gode Herden som ”ger sitt liv för oss” (fåren) (Joh 10).

Min vän, fäst blicken på Jesus vår Herre. Gud har kontrollen och regerar i suveränitet. Vem sätter du din förtröstan på i denna tid, vem tackar och ärar du i denna tid, vem vänder du dig till med dina bördor i denna tid? Låt det få vara Jesus, han är trofast sitt förbund och har sagt att han skall vara med oss som sätter vår tro och förtröstan på honom ända till tidens slut. Sitt namn till ära.

Amen



%d bloggare gillar detta: