söndag, 20 september, 2020

Månadens andakt – Korsningen – crossroads

Månadens andakt – Korsningen – crossroads

augusti 3, 2020 Publicerad av Kommentarer inaktiverade för Månadens andakt – Korsningen – crossroads

Text: Karolin Baesch, präst EFS Borlänge

Bilden av korsningen mötte mig i kyrkoherdens arbetsrum, där vi hade ett första möte i början av min nya tjänst som EFS-präst. Bilden arbetade sedan stilla och enträget vidare i mig.

Korsningen – vägval, valmöjligheter.

Vackert och spännande när nya vägar öppnar sig. Möjligheten att komma fram. Att komma fram till en älskad människa eller en särskild plats. Korsningen som ett ställe som säger ”Stopp! Tänk till”.

Vart är du på väg? Hur skall det gå vidare?

Att få välja. Rätt riktning och väg. Korsningen ger den möjligheten. Bli medveten och kanske justera tidigare val och svänga om. Korsningen, där en väg tar slut och en annan börjar.

Korsningen ses i perspektiv ovanifrån.

Corona-pandemin med alla sina konsekvenser har varit ett slut för många livsvägar. Individuellt och kollektivt. Den ställer oroväckande frågor. Hur kan vi leva i fortsättningen? Vilken väg kan vi ta?

När allt hopp var ute för mänskligheten – då grep Gud nådefullt in. Där det inte fanns någon väg gjorde Han en väg. Satte in en korsning där våra vägar tog slut. Öppnade en väg genom korset, skapade en förbindelse som gjorde kommunikation och relation åter möjligt. Genom nåd. Genom att ge sin älskade son Jesus Kristus, som gav sitt liv, sitt allt för oss, öppnades en ny väg. Allt arbete, slit och kostnaderna för utbyggnaden av den nya kommunikationen betalade Jesus, som inte behövde den, men hade råd. Alla fördelar och vinster av det får vi människor som gåva, vi som behövde den, men inte hade råd. Vår del är att bli varse möjligheten, välja väg och följa den.

På så sätt markerar korset inte endast livets slut, den mänskliga förmågans ände, utan också början av Guds gåva av en ny väg och ett evigt liv. Jesus på korset förbinder våra brustna kommunikationer och sätter in sig själv som en korsning. Korset som korsning öppnade vägen för förbindelsen av våra brustna hjärtan. Möjligheten ges för ny kommunikation och att nå fram till Fader i himlen. Till vår näste, till skapelsen och till att hitta vår innersta identitet.

Utan korsningen får vi inte ihop dessa olika delar. Utan korset med Jesus Kristus i centrum klarar vi kanske av att arbeta åt det ena hållet, men det går på bekostnad av något annat. Välstånd med arbetsplatser och energi för alla – men till vilket pris? Mer vinst, snabbare och effektivare – men på bekostnad av människans okränkbara värde, hälsa och miljön? Och coronakrisen som uppenbarar mänsklighetens sårbarhet och återvändsgränder?

Mitt i allt detta bli korset ett tecken av tröst och hopp, när vår väg är fylld av lidande, svårigheter, ångest och död.

– Var inte rädd! säger korset idag, där du tar slut har Gud berett en ny början för dig.

En ny väg, och Jesus själv är den. Vi behöver inte fixa denna väg och vi behöver inte rädda oss själva. Där möjligheterna tar slut ur vårt perspektiv, där kommer Gud visa oss en korsning.

Perspektivet ovanifrån. Att åter hitta vila i evangeliums perspektiv. Nåden. Att det är Jesus som är vägen. Att hitta vila i tilliten på Honom. Hos Honom får vi komma i befintligt skick. Vi får vara de starksköra människor som vi är. Vara sårbara, rädda och inte alltid starka i oss själva.

”Min nåd är allt du behöver. Ja, i svagheten blir kraften störst” Jesus, 2 Kor 12:9, B2000.

Nerifrån-perspektivet: efter första halvåret med Corona längtar jag efter vila, tröst och ny kraft. Behöver smälta och bearbeta sorgen. Har kämpat mig nästan fram till korsningen nu och känner mig trött och slut. Vandrar vidare, lämnar en tät skogsdunge bakom mig och blir överraskat av synen av ett dukat bord och en Baden-Baden i det gröna gräset. Mellan björkarna till vänster gungar en hängmatta. Bakom den glittrar solen på vattnet och vid strandkanten ligger kajaken och väntar.

Jesus kommer runt hörnet med paddeln i handen och vinkar inbjudande.

Texter ur Bibel 2000 © Svenska Bibelsällskapet



%d bloggare gillar detta: