söndag, 22 september, 2019

Månadens andakt: Att överleva i kyrkan

Månadens andakt: Att överleva i kyrkan

september 1, 2019 Publicerad av Kommentarer inaktiverade för Månadens andakt: Att överleva i kyrkan

Text: Christoffer Abrahamsson, präst Lötenkyrkan Uppsala

Kyrkan, som är tänkt att vara ett tecken på Guds närvaro, blir allt för ofta dess motsats. Det krävs inte lång tid i en kristen gemenskap för att man ska upptäcka att det också är syndarnas gemenskap. Ur den insikten kan det väckas en längtan, att forma de perfektas gemenskap. Vilket gör att vi antingen stänger ute andra, de som vi inte ser som perfekta, eller så börjar vi förakta kyrkan, se dem som ett gäng hycklare, skenheliga typer med leenden likt munkavlar. Vi projicerar sedan alla våra besvikelser på den kristna gemenskapen, vägrar ta ansvar för vårt eget liv och försöker vara solokristna. Men kyrkan är inte de perfektas gemenskap, utan de heligas gemenskap. En gemenskap avskild av Gud, åt Gud.  

Vad gör vi då med våra besvikelser? Hur kan jag överleva i en helt vanlig kyrka, i min egen kyrka? Jag tror följande råd kan vara till hjälp:

1) Överlåt dig till gemenskapen: Om vi lever som andliga turister berövas vi möjligheten att mogna som kristna. I kyrkan lär vi oss att leva med varandra, att helgas. Och det kan göra ont. Att överlåta sig till kyrkans gemenskap, är att överlåta sig till Kristus.  

2) Bryt inte det knäckta strået. I Jesaja kan vi läsa: ”Det knäckta strået bryter han inte av, den tynande lågan släcker han inte” (Jes 42:3a). Vi tenderar att förakta det vi ser. Med Guds hjälp kan vi öva upp den kärleksfulla blicken som stärker det svaga, som ser senapskornet som gror och kan förändra allt.

3) Tala sant om verkligheten: Vi behöver öva oss i att sätta ord på verkligheten tillsammans med Gud, vilket är att be. Var därför ärlig inför Gud med dina besvikelser och din frustration, men öppna också upp ditt hjärtan för din inre längtan och Guds parallella verklighet som är himmelriket.  

4) Se Guds avbild i din nästa. Jesus talar om att vi ska be för våra fiender. Vi kan behöva erkänna att vi skapat oss fiender i kyrkan, sedan får vi be för dem. Och be för oss själva, att vi ska kunna se Guds avbild i dem som Gud redan älskar.

5) Lita på Jesus. I Uppenbarelseboken står det att Jesus står i mitten och talar till församlingen. Det är inte vår uppgift att släpa församlingen till Jesus eller Jesus till församlingen. Jesus är redan i mitten, i centrum; aldrig i ytterligheterna. Lita på Jesu ord.

Att Jesus identifierar sig med kyrkan innebär inte att han är identisk med kyrkan. Kyrkan kommer ha sina brister, men Jesus är fullkomlig. Hoppet står till Jesus, som lovat att bygga sin kyrka.

Vi kan inte mana fram Guds närvaro i vår församling, men vi kan se var Gud är närvarande. Vi får samarbeta med Guds gode Ande i våra liv, i våra gemenskaper och i världen. Gör vi det, kan kyrkan bli ett tecken på Guds närvaro, ett ljus i en mörk värld. Låt oss därför överlåta oss till kyrkans gemenskap och förenas med Jesu intressen i världen.



%d bloggare gillar detta: