söndag, 16 december, 2018

Månadens andakt: Färgsprakande oktoberpromenad längs livsvägen

Månadens andakt: Färgsprakande oktoberpromenad längs livsvägen

oktober 1, 2018 Publicerad av Kommentarer inaktiverade för Månadens andakt: Färgsprakande oktoberpromenad längs livsvägen

Text: Maria Smeds – EFS-präst och Saltkoordinator 50% – EFS mittsverige

Välkommen oktober! Efter en lång och extrem sommar går vi in i höstens mest färgsprakande månad för att sedan gå vidare in i kyrkoårets sista månad. Årets löv har gjort sitt och gör ett sensationellt slutnummer med sin färgprakt och drar till sig allas uppmärksamhet. Därefter gör de en ljudlös sorti singlandes ner för att pryda marken ett tag och bidra till prasslande, sötdoftande höstpromenader.

Kyrkoåret tar oss också på en färgsprakande vandring i oktober. Vi promenerar från Trons kraft och tar oss till Lovsång för att sedan gå vidare mot Samhällsansvar för att slutligen komma fram till Frälsningen.

Trons kraft
När vi vandrar mot och genom första söndagen går vi genom trånga gränder och passager tillsammans med Noa och trons hjältar i Hebreerbrevet 11. Vi tar rygg på dem och följer efter dem på Guds väg i tro. Utan garantier och försäkringar handlar de på Guds uppmaning utan att veta om det kommer att löna sig eller bära frukt går de lydnadens väg. Vi blir uppmuntrade och enormt utmanade av att stanna upp vid den fattiga änkan som lägger det lilla hon äger i tro på att Gud kommer att försörja henne. Vi kisar mot solen och önskar att vi hade kommit ihåg att ta med solglasögon.

Lovsång
När vi kommer fram till Lovsång hittar vi ett litet pittoreskt café som är öppet och doften av nygräddad äppelpaj letar sig ut i höstluften. Vi går in och sätter oss i värmen och betraktar mannen i Lukasevangeliet som blir helad från den skamfyllda sjukdomen spetälska (lepra). Han fullständigt spricker av högljudd tacksamhet och kastar sig på marken vid Jesus fötter. De nio andra som också blev helade syns inte till. Vi ser hur Jesus tittar efter dem och frågar efter dem. Jag påminns om hur ofta jag är som en av de nio leprasjuka i berättelsen. Jag kommer till Jesus för att få det jag önskar och sedan försvinner tills nästa behov uppstår. ”Trofast är han som kallar er, han ska också utföra sitt verk”, 1 Thess 5:24, skriver jag på baksidan av kvittot och lägger den väl synlig i plånboken innan vi reser oss, tackar för den goda pajen och går ut i höstluften igen. Jag vill påminnas om att jag alltid har anledning att vara tacksam. Allt kommer ur Guds hand, även den fikastund som vi fått på vår vandring.

Samhällsansvar
Vid tredje söndagen passerar vi stadskärnan och stadshuset och ber för regeringsbildandet som pågår nu under tolv dagar i detta historiska val med fler utmaningar än någonsin. Den här söndagens tema är högaktuellt i år och Guds folk får förnya sin medvetenhet om att vi är kallade till att vara förebedjare för staden och landet. Som EFS:are sjunger vi, inte bara med vår röst utan med vår livsgärning med Rosenius i Psalm 59 ”I stormiga tider bland töcken och grus, en skara dock skrider mot himmelens ljus, dess hopp och dess härlighet världen ej ser, men före går Herren med segerns banér”. Vi flyr inte in i den härlighet som världen inte ser utan vi får kraft och glädje av den till att söka det bästa för vår stad på de olika sätt som just vi är medborgare – som barn, studenter, förvärvsarbetande, arbetssökande, seniorer etcetera. Vår stad och våra sammanhang får del av Guds goda genom att vi ger det vi får i hoppet och härligheten genom frälsningen som är vår slutstation den här månaden.

Frälsningen
När vi är framme vid Frälsningen står solen lågt och breder ett guldgult skimmer över skapelsen. Vinden avtar och vi ser hur Gud sedan allt detta guldprydda omkring oss blev till har förberett en räddningsplan genom Josef som fördes till slav i Egypten, förkastad av sina bröder. Detta tillsynes tragiska livsöde visade sig resultera i att Egypten och länderna omkring klarade en flerårig torka och på ett personligt plan, även välsigna Josefs familj. Lidande resulterar i räddning och lön. Också i Jesu liv ser vi den cykeln av förkastelse (av sitt eget folk), lidandets väg till uppståndelse och seger. Vi möter budskapet om att frälsningen är det viktigaste livsvalet och oavsett hur livet ter sig resulterar frälsningen i seger, här i jordelivets kamper stundom, MEN garanterat evigt hemma i ”himmelens ljus” dit Herren Jesus gått före oss ur världens töcken och grus med segerns banér.

Bön
Herre Jesus Kristus – tack för livet som vi får leva tillsammans med dig och varandra vår stund på jorden och evigt. Tack för ditt Ord som leder oss på vår väg genom livet liksom du Jesus ledde dina lärjungar. Vi ber för regeringsbildandet och den nya mandatperioden, vi ber för vårt lands och våra kommuners ledning, våra kyrkors och samfunds ledning, våra liv och nära och kära. Vi ber om förnyad och fördjupad trons kraft, lovsång och samhällsansvar i din kyrka i Sverige och världen och vi tackar dig för frälsningen och ber att vi ska få glädjen att se djupen i din kärlek och frälsning fördjupas i oss och förmeras såväl inom kyrkan som i landet i stort. I Faderns och sonens och den Helige Andes namn.

AMEN



%d bloggare gillar detta: