måndag, 19 februari, 2018

Månadens andakt: Vem är egentligen Jesus Kristus?

Månadens andakt: Vem är egentligen Jesus Kristus?

februari 12, 2018 Publicerad av Kommentarer inaktiverade för Månadens andakt: Vem är egentligen Jesus Kristus?

Text: Gustav Hafström, präst i Hammarbykyrkan, Stockholm

Låt mig introducera dig till personen Jesus, genom hans jämnårige släkting Johannes.

Historisk situation: Israel/Palestina för 2000 år sedan. När Johannes ännu inte var född, utan fortfarande kvar inne i sin mamma Elisabeths mage fick han för första gången träffa sin några månader yngre släkting Jesus, som själv var pytteliten och låg inne i sin mamma Marias mage. När deras mammor möttes, så sparkade Johannes till där han låg i magen, varpå hans mamma Elisabet fylldes av den Helige Ande och började tala profetiska ord från Gud.

Hon sade till Maria: ”Välsignad är du mer än andra kvinnor, och välsignat det barn du bär inom dig … När mina öron hörde din hälsning sparkade barnet till i mig av fröjd. Salig hon som trodde, ty det som Herren har låtit säga henne skall gå i uppfyllelse.” (Lukas 1)

Johannes gick sedan som vuxen in i ett särskilt uppdrag från Gud. Redan 700 år tidigare, hade hans arbetsbeskrivning formulerats av profeten Jesaja:
”En röst ropar i öknen: Bana väg för Herren, gör hans stigar raka.” (Markus 1, Jesaja 40)

Johannes var en man som älskade Gud och ville följa Honom av hela sitt hjärta. Han levde för Gud och fick förbereda marken för Messias. Gud verkade genom honom på ett kraftfullt sätt, så att tusentals människor öppnade sina hjärtan för Herren och började tro på Gud. I takt med att fler och fler människor döptes av Johannes i floden Jordan och började följa Guds Ord, så förändrades också folkets livsstil. Troheten och kärleken växte i familjerna. Och längtan efter att låta Guds kärlek och Hans bud prägla familjelivet och samhället växte sig allt starkare i Israel.

Plötsligt befann sig därför Johannes Döparen i direkt kollisionskurs med makten. Kung Herodes var ingen bra ledare. Bland annat levde han helt öppet i en sexuell relation med sin brors fru, Herodia. Men Gud styrkte Johannes så att han vågade tala klarspråk också med kungen om att denna livsstil var totalt emot Guds vilja. Om att Gud straffar synden hårt, men att han fortfarande älskar Herodes och Herodia och kallar dem att ändra sin livsstil.

Och vad hände då? Blev det så att Herodes och Herodia ångrade sig och vände om till Gud? Nej det gjorde de tyvärr inte. Istället blev det så att Johannes drabbades av kungahusets fulla raseri. Utan rättvisa, utan försvarsadvokat och utan någon som helst rättegång blev han kastad i fängelse. Och snart började planerna ta form i det kungliga palatset, på hur Johannes slutgiltigt skulle kunna röjas ur vägen.

Mitt i detta kaos är det samtidigt så att Johannes har börjat bli osäker på hur han ska se på Jesus. Är Jesus verkligen den som ska komma och ställa allt till rätta? Är han verkligen Guds Messias? Johannes som tidigare varit helt säker på Jesus – har nu börjat tvivla. Samtidigt lever han i dödens närhet i kungens fängelse – varje ny dag kan vara hans sista. Att leva i tvivel på Gud – det är alltid smärtsamt. Men att leva i ovisshet om Guds vilja, när man så konkret som Johannes lever i dödsskuggans dal – omgiven av fiender på alla sidor – det är outhärdligt. Och Johannes längtar efter att få svar från Gud. Så han skickar sina lärjungar för att ställa den viktiga frågan direkt till Jesus. ”Är du den som skall komma, eller ska vi vänta på någon annan?”

Jesus svarar direkt. Och hans svar är: ”Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser: att blinda ser och lama går, spetälska blir rena och döva hör, döda står upp och fattiga får ett glädjebud. Salig är den som inte kommer på fall för min skull.” (Matteus 11)

Johannes sökte efter Gud och Gud svarade honom. Johannes bultade på porten till himmelriket och Gud öppnade. Han blev trygg i tron på Jesus Kristus som sin Frälsare. Guds Messias hade äntligen kommit! Blinda fick öppnade ögon och förlamade kunde plötsligt dansa runt i glädje. Och de som saknade allt fick lära känna den Gud som finns på riktigt, som blir människa för att dela allt med oss och för att ge oss en ny framtid. Så när makten bestämde sig för att döda Johannes, så var det inte en bruten man som mötte sin undergång, utan en Gudsman som levde i tron på sin Gud och som var fast förvissad om att Guds Messias, Jesus Kristus, äntligen hade kommit och nu skulle ställa allt till rätta. Johannes uppdrag var nu fullbordat. Guds uråldriga förbund genom Abraham skulle äntligen förnyas och fördjupas i det nya förbundet genom Guds Son Jesus Kristus.

Därför säger Jesus: ”Ingen av kvinna född har trätt fram som är större än Johannes döparen, men den minste i himmelriket är större än han.” Alltså, Johannes var en fantastisk människa, en stark mänsklig förebild som levde helt för andra på ett gott och osjälviskt sätt. På alla sätt var han ett föredöme för oss andra människor. Men i mötet med Gud räckte det inte alls – för också i Johannes liv fanns mörker och ondska – precis som det finns hos oss alla. Men då Johannes tog emot Jesus som Guds Messias, alltså Kristus, och inte längre litade till sin egen kraft, utan till Guds frälsning, då blev han ett andligt nyfött barn i Jesu rike, i himmelriket.

För som evangelisten Johannes skriver om vår tro på Jesus: ”Åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn.” Joh 1:12

  1. Gud är densamma i dag, som för 2000 år sedan. I dag år 2018 kallar han dig och mig att bli och vara hans barn. När vi säger ja till Jesus i vårt inre, blir vi Guds barn. Vi blir födda på nytt.
  2. Också i dag är det farligt att följa Jesus Kristus. Men Gud älskar oss och vill styrka oss att bli Hans modiga, hans kärleksfulla budbärare som inte är rädda för någon. För även om vi vandra i dödsskuggans dal – så fruktar vi inget ont. För vår Gud är med oss!
  3. Och han kallar oss till det fantastiska uppdraget – att få ”Bana väg för Herren” – tillsammans med Johannes Döparen. Att få bli en vägröjare, en sanningssägare. Till att få bli Guds budbärare om ett nytt rike. Ett övernaturligt rike – där Jesus är Kung.
  4. När man hör allt det här kan man känna sig liten. Jag känner mig inte alltid som någon profet, och det kanske inte du heller gör?
  5. Men Gud vill hjälpa oss att mogna och växa i vår tro. Han vill hjälpa oss att bli 100 procent trygga och säkra i vår tro på Jesus. Johannes ställde ju följande fråga till Jesus: ”Är du den som skall komma, eller ska vi vänta på någon annan?”

Vi som moderna människor måste också våga konfrontera Jesus med våra innersta frågor. Exempelvis: ”Jesus, är du verkligen 100 procent kärleksfull och 100 procent god och har du verkligen all makt i himlen och på jorden? Det finns ju så mycket ondska och lidande och så många olika religioner och sanningar i vår tid – så jag känner mig helt förvirrad. Jesus, är du verkligen den ende, den sanne och den levande Guden.”

Och vad svarar då Jesus på våra frågor? Hur svarar han oss när vi söker honom? Jo, han talar till vårt innersta när vi läser hans ord i Bibeln. Han talar till oss när vi ber honom om kraft att älska andra människor såsom Han har älskat oss. I mötet med Jesus förstår vi att Han är den ende, den sanne, den mäktige och den levande Guden. Som vill förlåta oss allt och ge oss en framtid och ett hopp – ett evigt liv tillsammans med Gud. I mötet med Jesus fylls vi av lovsång till Gud som blir människa och som banar väg för sitt rike genom oss. Jesus samlar nu ihop ett folk av bröder och systrar över hela vår jord från alla tidsåldrar – ett folk som är Hans. Och han säger om oss:

 ”Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå under, och ingen skall rycka dem ur min hand.” (Joh 10:28)



%d bloggare gillar detta: